ŠKODA 966 Supersport: Historický unikát se opět zaskvěl v původní podobě..!

14.11.2014 13:28

Jediný dochovaný exemplář vozu na světě z roku 1950 se opět zaskvěl v plné kráse. Během uplynulých let škodováčtí specialisté závodní vůz citlivě zrenovovali a nyní jej můžeme obdivovat ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.

Ale pojďme se podívat malinko do historie tohoto speciálu. V roce 1950 byly postaveny celkem tři exempláře závodní Škody 966 Supersport, zachoval se ovšem pouze jediný. Až do do roku 1962 jezdil závody, poté byl po mnoho let ve vlastnictví slovenského automobilového závodníka Ivana Mičíka. V roce 2007 získalo vůz Škoda Muzeum a zahájilo jeho rozsáhlou renovaci, a to co nejvěrněji podle dobových podkladů. Český Supersport se nyní leskne opět v původní podobě ze sezony 1953 a je ozdobou současné expozice.

Škoda 966 Supersport je svědectvím naší sportovní historie a dokonale navozuje atmosféru legendárních okruhových závodů v polovině 20. století,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny Škody Auto, a dodává: „Jako absolutní unikát je tento vůz jedním z nejzajímavějších exponátů, které naše Muzeum nabízí.

Supersport s hliníkovou karoserií se představil v roce 1950 a vynikal velkou variabilitou. S reflektory a blatníky startoval v kategorii sportovních vozů, po mírných úpravách, respektive zakrytím místa spolujezdce, demontáži reflektorů a blatníků byl nasazen také v kategorii závodních automobilů.

Premiéra Škody 966 Supersport proběhla v květnu 1950 při okruhovém závodě v Mladé Boleslavi. Po dvou dalších soutěžích byl ale natolik poškozen, že musel být nahrazen novým. A protože cílem továrního týmu bylo nasazovat do závodů dvojici vozidel, vznikl rovnou i další, třetí vůz. A právě tento třetí Supersport se jako jediný dochoval a nyní byl kompletně zrestaurován.

Jeho premiéra se odehrála při Velké ceně Československa 24. září 1950. Automobilový závodník Miroslav Fousek s ním v kategorii do 1.100 ccm vybojoval druhé místo, sezonu 1951 zahájilo vítězství ve třídě sportovních vozů na závodech v Liberci.

V následujících letech se oba Supersporty, tedy číslo dvě a tři objevovaly na startu různých sportovních podniků. Po zranění Miroslava Fouska ho nahradil Jaroslav Netušil. Mimochodem druhý vůz do té doby řídil Václav Bobek.

Automobilka oba závodní vozy neustále vylepšovala, zvláště použité motory. Jednotka o zdvihovém objemu 1.089 ccm pocházela původně z modelu Škoda Tudor, avšak dostala novou hliníkovou hlavu válců s polokulovým spalovacím prostorem. Existovala i verze s atmosférickým sáním a dvěma karburátory, nebo nejvýkonnější provedení s jedním nebo dokonce dvěma kompresory. Obě provedení šla od sebe rozpoznat podle výšky kapoty motoru. Přeplňovaná verze měla kapotu nižší, pod tou vyšší s výraznou "boulí" se skrývaly dva karburátory.

Díky této variabilitě pohonné jednotky a hlavně rychlosti možné změny se mohly oba vozy 966 Supersport účastnit podniků ve třídě do 1.100 ccm s karburátorovou verzí nebo vyšší do 1.500 ccm s kompresorem. Pro další navýšení výkonu v souladu se změněnými závodními pravidly zvětšila později Škody zdvihový objem motoru, nejprve na 1.221 ccm, v poslední vývojové fázi se dostaly pod kapotu i nové prototypové motory o objemu 1.500 ccm se čtyřmi karburátory nebo jedním, případně dvěma kompresory.

Motor s karburátorem dával výkon 90 koní, přeplňovaná verze disponovala dokonce až 180 koňmi. Umožňovala maximální rychlost k hranici 200 km/h. Kvůli značnému množství trubek v motorovém prostoru byl model s kompresorem nazýván také "Plynárna.“

Souběžně s tím probíhaly i další úpravy. Pro lepší chlazení byl chladič u přeplňované verze umístěn před kompresor, v sezoně 1953 vylepšili konstruktéři aerodynamiku vozu níže umístěnou mřížkou chladiče a oválným sacím otvorem. Od konce roku 1953 začal být využíván nový motor o objemu 1.500 ccm. Ještě na podzim dosáhl Václav Bobek v provedení se dvěma kompresory nového rychlostního rekordu 197.8 km/h. Škoda 966 Supersport se tak v té době stala nejrychlejším československým automobilem.

Poslední úpravy karoserie proběhly v roce 1954. Supersport dostal v důsledku změny pravidel velké blatníky, pevně uchycené ke karoserii. Jaroslav Netušil se s původním exemplářem postavil na start ještě v sezoně 1955. O rok později započal vývoj nástupce Supersportu, nového speciálu Škoda 1100 OHC, ale to už je zase jiná historie.

V následujících letech posloužily oba vozy Škoda 966 Supersport pro výchovu mladých automobilových závodníků.

________________________________________________________________________________

   Zdroj a foto: Škoda Auto