SUV MAZDA CX-30 SkyActive-X180 GT Plus: Revoluční dvoulitr prošel redakčním testem s přesvědčivým výkonem..!

22.02.2020 16:44

O tom, že Mazda umí, jsem se mohl v rámci testování v minulosti už několikrát přesvědčit. O to více mě zajímala diskutovaná jednotka SkyActive-X M-hybrid, jež pracuje v nižších otáčkách s vyššími tlaky a podotýkám, že bez turba. Když to řeknu obecně, chová se podobně jako přeplňovaný dieslový motor.

V průběhu testování se to potvrzovalo téměř na každém kilometru. Jezdil jsem s manuálním šestikvaltem a pohonem předních kol podle předpisů (čtyřkolka je za příplatek). Vynulovaný palubní počítač mi po asi 150 kilometrech ukazoval 5.3 litru Naturalu. Následně spotřeba po pár dnech klesla na 4.8 l/100 km.

Dostal jsem se tak s nezajetým motorem téměř ke kombinované spotřebě udávané výrobcem, jenž píše u předokolky 4.6 litru Naturalu na sto kilometrů. Využíval jsem přitom hlavně pásmo 1.500 až 2.500 otáček za minutu. Za velmi nízkou spotřebou stojí rovněž mild-hybridní technologie. Rekuperuje a poté ukládá energii do baterie-generátoru při jízdě z kopce a při brzdění. Líbil se mi head-up displey v mém zorném poli. Promítá údaje přímo na čelní sklo.

Vzhledem k tomu, že mi říká "pane" diesel 2.2litru s 360 Nm, musím prostě uznat, že se benzinová motorizace SkyActive-X "tvářila" podobně, jen krouťák byl nižší. Dvoulitr disponuje výkonem 180 koní s točivým momentem 224 Nm a za plynem šel velmi ochotně. Po zaběhnutí motoru je na palubním počítači podle mého 4.6 litru reálných.

Šestistupňový manuál je velmi přesný a šlape jako hodinky. Za příplatek si můžete pořídit automat se stejným počtem rychlostí a pádly pod volantem.

Co se týká konektivity, nechybí zde Apple Carplay / Android Auto, Bluetooth, digitální DAB rádio, 8 reproduktorů i satelitní navigace. Celkové zpracování s měkčenými plasty a textilní kůží je na špičkové úrovni. Nikde se tady nešetřilo, dvěma slovy "krásná práce.“

Novinkové SUV s rozvorem 2.655 mm, které se velikostně pohybuje mezi Mazdou CX-3 a Mazdou CX-5 je velmi prostorné. Překvapily mě vysoce kvalitní materiály v interiéru i objem zavazadelníku (430/1.406 litrů). Cestující vzadu mají dostatek místa a pohodlí.

Podvozek i řízení zaslouší pochvalu. I přes absenci víceprvkové zadní nápravy si inženýři Mazdy s odladěním poradili naprosto skvěle. Nezatížené auto na nerovnostech v zatáčkách neodskakuje a drží výborně stopu i díky elektronickému G-Vektoringu.

Pokud v posledních týdnech uvažujete o novém SUV, mohu doporučit testovací jízdu s Mazdou CX-30. Model se spolehlivým atmosférickým dvoulitrem SkyActive-G122 koní startuje na částce 574.900 korun.

Testovačka na snímcích SkyActive-G180 koní GT Plus vychází na 687.900,- Kč (standardně obouvá 18“ kola, jež na snímcích chybí). Diesel SkyActive-D116 koní stojí od 623.900 korun. Čtyřkolku SkyActive-G150 koní AWD Plus pořídíte od částky 698.900 korun.

Příplatkovými pakety si můžete auto ještě vylepšit třeba o kožené čalounění, vyhřívaný volant, elektricky ovládané střešní okno nebo další vychytávky. Já bych asi volil prémiový zvuk Bose s 12 reproduktory.

V konečném verdiktu hovoří podle mě pro Mazdu špičkové technologie, japonská spolehlivost, vysoká zůstatková hodnota i radost z jízdy. Běžného motoristu patrně osloví i standardní dvoulitrová motorizace Mazda SkyActive-G s výkonem 122 koní. A ještě něco, záznamy o veškeré údržbě vozu ukládá váš dealer značky do elektronické servisní knížky. Jirka Hyner

_______________________________________________________________________

 Foto: redakce